onsdag, december 05, 2012

Detaljrik omröstning


Först av allt vill jag tacka för alla fina kommentarer ni lämnar, både i inläggen och när ni skriver in er i förteckningen över alla deltagare! Jag är så glad över det engagemang ni har för Fototriss, det är tack vare er som Fototriss lever vidare!


Men nu är det dags för er att rösta fram en vinnare i jubileumstävlingen! Jag har åtta finalister här som gästdomaren Susanne har valt ut och det här är hennes egna ord om jobbet med att utse finalisterna.
 - Jag har fått utesluta många fina bilder som också har en vinnande stil och motivval, men de här åtta finalisterna får bli mitt högst subjektiva val. Jag har framför allt tänkt på hur bilderna hänger ihop till en enhet, att de skildrar en berättelse eller en stämning och att de är varsamt och noggrant redigerade med en stil som är genomgående för de tre bilderna. Komposition och format har varit andra saker jag tänkt på vid bedömningen, men framför allt är det känslan jag får av att titta på bilderna som fått avgöra om en triss ska få vara finalist eller ej.

FINALISTERNA 
Dessa åtta bidrag tävlar i finalen. Klicka på respektive namn för att se deras fototrissar, rösta sedan i formuläret längre ned på den här sidan.

Mycket vackra bilder på vattendroppar. De tre bilderna visar vattendroppar under tre månader och tillsammans med bildtexten ger de en helhet och jag får en lite vemodig känsla av att vi går mot den mörka årstiden. Vackra speglingar i dropparna där ännu fler detaljer anas. En mycket fin tolkning av temat. Jag tycker om det korta skärpedjupet och kompositionen. Bilderna är rena och visar bara det de ska visa utan andra störande detaljer.
Jag faller nästan alltid för gamla slitna byggnader och de här detaljerna fångade genast mitt intresse. Bilderna håller ihop till en helhet och har det korta skärpedjupet som gör att man fokuserar på detaljerna. Formatet är det samma i alla tre bilderna och som Lotta påpekar så blir de allt rödare. Speciellt den andra bilden fångar mitt intresse med sin fina inramning. Jag får en känsla av stillhet och ro när jag ser bilderna.

Vem kan motstå romantiska Annas bildberättelser? Inte jag i alla fall. Hon väver ihop en vacker historia med sina bilder där hon genom att tänka på detaljerna skapar en vacker adventspresent. Jag tycker mycket om de milda ljusa färgerna som är lite av Annas signum. Hon kan konsten att genom sin redigering locka fram en speciell känsla av värme och glädje. Bilderna är inramade på ett väldigt konstnärligt sätt och med de tre bilderna bygger hon upp en logisk berättelse.

Eftersom jag bodde i Centralamerika i slutet av 1980-talet och sett en del av de motiv Della skildrar med sina tre bilder kan jag förstås inte motstå dessa fantastiskt färggranna kvinnor med sina kläder broderade med detaljerade mönster. En fröjd för ögat att se de här fina porträttbilderna och jag blir så glad av dem, speciellt nu på vintern när jag längtar så mycket efter värmen som jag känner i bilderna.

Ja, jag vet att Rajson vann förra veckans tävling, men hennes naturbilder är ju så fantastiskt vackra så jag kan inte gå förbi dem trots att jag egentligen inte är någon naturfotofantast. Det jag speciellt tycker om i de här tre bilderna är hur de gradvis blir mörkare i tonen. De ger mig en känsla av att vintermörkret verkligen är på väg, inte bara den kalla, isande snön och kylan. Bilderna är fint redigerade, har det korta skärpedjupet som gör naturbilder intressanta att se på samt ett sammanhållande kvadratiskt format.
En annorlunda bildserie på apelsiner. Jag tilltalas av enkelheten i motivet: en apelsin som skildras på olika sätt. Jag blir glad av att titta på de här bilderna och ganska så sugen på att pressa några apelsiner. Trots att det är samma motiv är bilderna ändå olika och bildar en helhet.

Kul att se en gammal skrivmaskin skildras i fototrissen. Snyggt kort skärpedjup på alla tre bilderna som går i en gammaldags ton som stämmer bra överens med motivet. Speciellt första bilden är ju lite rolig där Viola skrivit en titel till trissen på sin skrivmaskin. Jag får direkt en känsla av svunna tider när jag ser bilderna. Ett annorlunda motivval av en snart bortglömd maskin.

En briljant idé till firandet av de 200 trissöndagarna presenterar Lottiz med tre bilder på champagne (egentligen cider men det låtsas vi inte om). Läckert redigerade makrobilder på de små bubblorna. Lottiz har verkligen fått fram en feststämning i sin triss. Bilderna håller ihop fint med samma format och färgton. Jag får lust att skåla och ta mig en klunk och känna bubblorna sticka lite i munnen.

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT HÄR
OMRÖSTNINGEN ÄR AVSLUTAD, SE RESULTAT NEDAN.
VINSTERNA
1:a pris presentkort hos Coolstuff, värde 2 000 kr
2:a pris presentkort
hos Coolstuff, värde 1 000 kr
3:e pris presentkort
hos Coolstuff, värde 600 kr
Ev vinstskatt betalas av vinnaren

Lycka till i tävlingen allihop!

Hälsar Helena

10 kommentarer:

Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma sa...

Det är ju jag som är i final. Vad roligt. Tack, tack, tack. Du anar inte hur glad jag blir.

Anna sa...

Himmel vilken motivering jag är otroligt glad o smickrad. Nu ler jag med hlea kroppen.

Lottas Fotografi sa...

Jisses, tror inte det är sant! Vad roligt! Och tack för den fina motiveringen :) Hur det än går i finalen är jag otroligt stolt och glad att jag kommit så här långt! Tack!
Kram Lotta

Katarina sa...

Så roligt att vara i final!!! Jag blev så glad!
Katarina

Della sa...

Kul att få vara med i finalen! :)

~Villa Viola~ sa...

Det känns som att man redan har vunnit när man är bland de 8 bästa. Tack så hemskt mycket! Lycka till allihopa!

Mina burkar sa...

Så många fina bidrag i finalen!! Det blir jättesvårt att rösta!

Rajson sa...

Jag tackar och rodnar av de fina orden i motiveringer. Oerhörd tacksam!
Lycka till alla finalister!

Susanne sa...

Ja, lycka till alla åtta! Någon av er vinner, men efter att ha tittat på era bilder så mycket och formulerat vad jag känner och tycker, är det stört omöjligt att välja en av er. Jag tror att jag hoppar över att rösta på EN - jag fick i stället möjligheten att rösta på ÅTTA. Och det var svårt nog.

ClickSnapShot sa...

Vad roligt att jag får vara i final! Nästan otroligt eftersom det finns hur många fina bilder som helst! Stort grattis och lycka till alla finalister!