lördag, oktober 20, 2012

Nästa tema

Tack för alla fina bilder på höst i olika former som ni bjöd på i förra omgången! Det var ju till och med snövitt på några håll i landet redan, burr... Jag hoppas det dröjer ett tag till innan den första snön kommer till oss i Stockholm!

NÄSTA TEMA...
... är ett rätt fritt tema, men ni måste vara kreativa - det handlar om ETT MOTIV - PÅ TRE SÄTT. Och vad menar jag med det? Jo, fundera först på vad du vill fotografera och sedan vill jag att du fotograferar det på alla möjliga olika sätt, ur alla möjliga olika vinklar. Tänk variation, för även om motivet är detsamma kan du få till helt skilda bilder beroende på hur du fotograferar det. Till sist väljer du ut tre av alla bilder du tagit och sätter ihop din Fototriss!

Jag hoppas det här temat ska ge er inspiration till att ta fram kameran och fotografera nya bilder. Kreativitet och variation är ledorden denna vecka!

Välkomna tillbaka när den här omgången startar! Och den här gången ska jag se till att det inte blir några problem med schemaläggningen av inlägget som förra veckan :)

* * * * * * * * * * * * * *

Men med anledning av förseningen förra veckan vill jag passa på att ställa en fråga till er!
-->> När tycker ni att det är bäst att låta omgången starta varje vecka? Svara i enkäten här nedanför.

Varje lördag morgon avslöjar jag ju nästa tema och att omgången sedan startar på söndagar har jag inte tänkt ändra på. Men som det är nu publiceras inlägget så snart lördag övergår i söndag, dvs vid midnatt, och många tycker det är en kul grej att sitta uppe och vänta på det. Ska vi fortsätta så eller skulle ni tycka att det är bättre att omgången startar på söndag morgon istället, typ vid sjutiden? Rösta på det alternativ ni tycker är bäst, så får vi se hur det blir. Har ni andra tankar får ni gärna lämna en kommentar och berätta :)




Läs även andra bloggares åsikter om , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa tema på lördagmorgonen får gärna komma tidigare på morgonen. Har ofta varit inne tidigt på morgonen men insett att det inte publiceras förrän framåt morgonen.Ha en skön helg!

Annie sa...

Tycker skjuta upp det :-) Så rubbar man inte sin sömn! ;-) och det är inte lika roligt att missa det, ochs edan på morgonen se att hundra pers redan publicerat, då känner man sig så oengagerad som inte gjorde det ;-)

Anonym sa...

Det är bra att temat kommer på lördag så får man tid att fundera.

Anonym sa...

Ett alternativ skulle kanske vara att släppa publiceringen lite *tidigare* på lördagskvällen. Då är det inte bara nattugglorna som har chans att lägga upp direkt, men du undviker att istället begränsa det till de morgonpigga, och deltagarna kan fortfarande utnyttja lördagskvällen och -natten till surftid om de föredrar det? Ofta är det väl kanske på kvällen man sitter vid datorn...

Tack för en rolig och givande utmaning! :)

Kicki sa...

Jag brukar inte titta förrän på lördag em vad temat är och om jag då vill ha färska bilder så hinner jag inte få fram dem till midnatt... Det är okej att det startar vid midnatt men det är inget för mig, jag är bara ivrig och vill ha in min triss på söndagen!

Emelie sa...

Som någon skrev tidigare så skulle jag hellre se att det publicerades under kvällen om tiden ska flyttas.. Gissar på att det finns lika många som inte vill vara uppe till 00.00 för att lägga in bilder som det finns personer som inte vill gå upp tidigt på morgonen under helgen.. Själv är jag lite av en nattuggla och postar gärna vid midnatt som det vart hittills när jag vart med.
Nytt tema på fredan och publicering runt 18.00 på lördan hade kanske varit en variant om något måste ändras..?!

Anneli - A'la Foto sa...

Ja absolut inte ändra till morgonen på söndagen. Då skulle jag missa en fantastisk fotoutmaning som jag tycker detta är! Har det varit något problem att ha det som vi haft det? Varför ändra något som fungerar bra? Eller har du haft många klagomål på det?

Om det ska ändra tycker jag det ska ändras till tidigare på lördagkvällen och det spelar ju ingen roll för som det är nu är det ju ändå en lördagsutmaning eftersom man får temat på lördagen! :O))

Men inte på morgonen...snälla!! Jag vill så gärna fortsätta att trissa för detta är den bästa fotoutmaningen på hela veckan! <3

Nena sa...

Min fråga är: är det så att man måste lägga upp sin triss redan på söndagsmorgonen? Det heter ju "veckans triss" Jag har inte alltid (sällan) möjlighet att kasta mig ut redan på lördag natt eller ens på söndagen och komponera,fota, redigera och publicera. Jag vill ha tid på mig, så att jag kan få till så bra bilder som möjligt - inte bara knalla ut och ta kort på vad som helst bara det håller sig till temat. Då blir utamningen ett stressmoment och inte något roligt.
Om jag nu skulle publicera min triss, säg på onsdagen. Är det då någon som överhuvudtaget kollar så sena trissar?
Vad jag förstår så ska man ju helst ta nya bilder och inte använda från arkivet, även om det också är okej. Då har då iaf jag svårt att få till något annat än bara blaj.

Mvh

Nena

jacglenphoto sa...

Det har ju fungerat väldigt bra innan - enbart för att det krånglar en gång är väl inget skäl att ändra?

Ha det gott i vilket fall som helst.

Anita - Malta sa...

Håller med Nena till 100 procent!! Önskar dessutom att temat presenterades minst ett dygn innan utmaningen öppnas för publicering. Då finns det gott om tid att fundera, fantisera och framförallt fotografera. Sen är det ju så roligt att välja bland sina nytagna bilder, vilka som ska användas och klura på en text därtill. Ofta vill man dessutom redigera innan det läggs ut. På Fototriss har vi iallafall drygt ett halvt dygn på oss till skillnad hos många andra som presenterar sitt tema vid midnatt samtidigt som det är öppet för publicering. Pust.. vilket nattjobb ;-) För min del röstar jag för att presentera temat till Fototriss på Fredag morgon och öppna för publicering på Lördag kväll, inte midnatt. Då finns det tid både för nattugglor på lördagkväll och för morgonpigga på söndag morgon att titta på andras bidrag och att kommentera. Att kommentera är kul och att få egen feedback är en bonus som jag tror få vill vara utan. Man kan ju undra precis som Nena säger, "om jag skulle publicera min triss, på onsdagen, är det då någon som överhuvudtaget kollar så sena trissar??" Nej, inte så vanligt. Då är det ofta andra fotoutmaningar som gäller. Det ska vara kul och inspirerande att delta och kommentera. Roligt utan stress. Det är ju bara en lek :-)

Monica o Jacob sa...

Håller med Anita;-)